Vol. 8 No. 2 (2023): Violencias y sistemas penales en América Latina
Articles

Saber, hablar, experienciar y decidir acerca de la implementación de la Ley de Glaciares en Argentina

Guillermo Folguera
UBA-CONICET
Cecilia Gárgano
Laboratorio de Investigación en Ciencias Humanas (LICH-UNSAM-CONICET)

Published 2023-11-20

Keywords

  • Decidir,
  • Experienciar,
  • Hablar,
  • Ley de Glaciares,
  • Saber,
  • San Juan
  • ...More
    Less
  • Decide,
  • Experience,
  • Speak,
  • Glaciers Law,
  • Knowledge,
  • San Juan
  • ...More
    Less
  • Decidir,
  • Experiência,
  • Falar,
  • Lei Glaciar,
  • Saber,
  • San Juan
  • ...More
    Less

How to Cite

Folguera, G., & Gárgano, C. (2023). Saber, hablar, experienciar y decidir acerca de la implementación de la Ley de Glaciares en Argentina. Uruguayan Review of Anthropology and Ethnography On Line: ISSN 2393-6886, 8(2). https://doi.org/10.29112/ruae.v82i1544

Abstract

A large number of mining projects are underway in Argentina, with numerous social and environmental impacts. In 2010, a law was passed that provided for an inventory and monitoring of the state of glaciers and the periglacial environment. The criteria for establishing this inventory were based on the consideration of certain voices and knowledge, marginalising the positions of different social actors within the scientific community as well as those of local inhabitants. This paper seeks to understand and compare the ways of knowing, speaking, experiencing and deciding about the problems associated with glaciers and periglacial environments in the context of the discussion about the implementation of the Glaciers Law in Argentina. Through the analysis of different sources and discourses, the aim is to understand and deepen the modes of intervention and advocacy, in order to enrich the discussion in relation to decision-making in public policy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Beck, U. (2008). La sociedad del riesgo mundial. Barcelona: Paidós.
  2. Carrera Planas, C. (2016). John Dewey: "En el principio fue la experiencia". Utopía y Praxis Latinoamericana, 21 (72), 69-77. Maracaibo: Universidad del Zulia.
  3. DeCesare, T. (2012). The Lippmann-Dewey ‘Debate’ Revisited: The Problem of Knowledge and the Role of Experts in Modern Democratic Theory. Philosophical Studies in Education, 43: 106-116.
  4. Del Castillo, R. (2004). Estudio preliminar a John Dewey, La opinión pública y sus problemas. Madrid: Ediciones Morata.
  5. Dewey, John. (1998). Democracia y educación: una introducción a la filosofía de la educación. Madrid: Ediciones Morata. Recuperado de
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1870576617300211
  7. Jofré, D. (18-11-2020). Entrevista realizada para este artículo.
  8. Faerna, A. M. (1996). Introducción a la teoría pragmatista del conocimiento. Madrid: Siglo XXI.
  9. Foucault, M. (2005). El orden del discurso. Lección inaugural en el Collège de France
  10. pronunciada el 2 de diciembre de 1970. Barcelona: Tusquets.
  11. Geertz, C. (1999). El sentido común como sistema cultural. En: Conocimiento Local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. pp. 93-116. Barcelona: Paidós.
  12. Gorz, A. (1994). Ecología política. Expertocracia y autolimitación. Nueva Sociedad 134: 32-41. https://nuso.org/articulo/ecologia-politica-expertocracia-y-autolimitacion/
  13. Healy, K. (2000). Social Work Practices: Contemporary Perspectives on Change. London: Sage.
  14. Heler, M. (1998). Ética y ciencia: la responsabilidad del martillo, Buenos Aires: Biblos.
  15. Herrán, E. (2005). El poder de Foucault: una miniatura. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
  16. Illich, I. (2006). Obras reunidas I. México: Fondo de Cultura Económica.
  17. Klein, L. (2019). Más acá del bien y el mal: por un feminismo imposible. Buenos Aires: Mariano Ariel Pennisi.
  18. Klein, L. (2019). Entrevista. Recuperado de https://canalabierto.com.ar/2019/10/10/laura-klein-los-desafios-de-los-feminismos-hoy/
  19. Linares, J. (2008). Ética y mundo tecnológico. México: Fondo de Cultura Económica.
  20. Montenegro, R. (6-06-19). Recuperado de https://alreves.net.ar/los-glaciares-son-una-caja-de-ahorro-de-agua/
  21. Morey M. (2021). Minerva. Recuperado de
  22. http://www.circulobellasartes.com/revistaminerva/articulo.php?id=350
  23. Ricoeur, P. (2001) Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. Buenos Aires: F.C.E..
  24. Rodríguez Pardo, J. (10-08-2010). Glaciares, periglaciales y expertos. Recuperado de
  25. https://www.ecoportal.net/temas-especiales/agua/glaciares_periglaciares_y_expertos_informe_especial/
  26. Sandoval Bravo, J. E. (2011). La reconstrucción de la experiencia en la filosofía de John Dewey. Tesis. Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Filosofía Bogotá, Marzo 3 de 2011
  27. Schiaffini, H. (2004). La inserción de la inversión en Gran Minería en las tendencias socio-económicas de la Argentina. Theomai 9. Recuperado de
  28. http://revista-theomai.unq.edu.ar/numero10/artschiaffini10.htm
  29. Westbrook, R. B. (1991). John Dewey and American Democracy. Nueva York: Cornell University Press.
  30. Wynne, B. (2004). May the sheep safely graze? A reflexive view of the expert-lay knowledge divide. Risk, environment and modernity: towards a new ecology. Lash, S., Szerszynski, B. & Wynne, B. (eds.). Sage