Published 2024-10-08
How to Cite
Abstract
This research/intervention project carried out throughout the year 2023 with I.P.A. students. In the Didactic I specialty of philosophy, what it pursues is: to promote the emergence of the random in the original state of things, in the prevailing status quo, when we teach and learn to philosophize. For this, the first objective is the appropriation and good use by students of the syntax of philosophical thinking understood as Problematizing Thinking; This objective will materialize in the first partial. The other purpose or objective is that the question "What education for this society of unprecedented changes?", the title of this intervention, is finally answered by the students in dialogue with the philosophers who were working throughout the course. The evaluation criterion for the selection and publication of one of the productions is that it provides “newness” and is rigorous
Downloads
References
- BERTTOLINI, M. (2002). Sospechas a propósito de El maestro ignorante de Jacques Rancière.
- CERLETTI, A. (2003). La política del maestro ignorante: La lección de Rancière. Edu.Soc. Campinas, (vol. 24), (n. 82), (p. 299-308).
- CERLETTI, A. (2008). La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
- CERLETTI, A. y COULÓ, A. (2015). Didáctica de la filosofía- Entre enseñar y aprender a filosofar. Buenos Aires: Noveduc.
- CORRADINI, L. (2008). Entrevista a Jacques Rancière: “El maestro ignorante” Corresponsal en Francia – París.
- FRIGERIO, G. (2003). A propósito del maestro ignorante y sus lecciones: Testimonios de una relación transferencial. Revista Educación y Pedagogía, (vol. XV), (Nº 36), (p. 109-119).
- RANCIÈRE, J. (2003). El Maestro Ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.
- HAN, B. (2021). Sobre el poder. Barcelona: Herder.
- HAN. B. (2022). Infocracia. Buenos Aires: Taurus.
- LANGON, M. (2018). (Scholè) - Escuela. Encuentro de Ensayistas 2018. AFU.
- LARROSA, J. (2019). En la educación está en juego el mundo. Conferencia FCEDU Argentina. https://www.fcedu.uner.edu.ar/jorge-larrosa-en-la-educacion-esta-en-juego-el-mundo/
- LÓPEZ MASSA, G. (2023). ¿Es posible filosofar en tiempos de infocracia? VI Congreso latinoamericano de filosofía de la educación. Bogotá.
- RANCIÈRE, J. (1988). Escuela, producción, democracia. Texto publicado en L´ècol de la democratie, Edilig, fondation Diderot. https://www.horlieu-editions.com/textes-en-lignes/politique/ranciere-ecole-production-egalite.pdf
- SKLIAR, C. (2023). Entrevista con El Litoral. https://www.ellitoral.com/educacion-simplemente-adaptacion-epoca-pedagogo-santa-fe-carlos-skliar_04mVVqVou7u.html