The Beginnings of Educational Cinema Produced by the State. The cases of Brazil and Argentina
Published 2021-01-15
Keywords
- Cine educativo,
- Brasil,
- Argentina
- Educational cinema,
- Brazil,
- Argentina
How to Cite
Copyright (c) 2020 María Silvia Serra , Gabriela Peruffo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
The irruption of cinema in the early twentieth century was not limited to the cultural scene, on the contrary, educational systems echoed its importance. While pedagogues and doctors discussed the influence of the cinematographer on child psychology, the educational field was divided between those who were suspicious of this new technology and those who announced that it would revolutionize learning, and even question the role of the school itself. Within this framework, there were numerous initiatives in different States that used the cinematograph as an educational instrument, inside and outside the classroom. In this work we want to present the State actions for educational film production in Argentina and Brazil, with the aim of establishing common lines while making the specificities of each country visible.
Downloads
References
- ALTED VIGIL, A. y SEL, S. (coords.) (2016). Cine educativo y científico en España, Argentina y Uruguay. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
- ARGENTINA (1948). Decreto n.º 18.949. Creación de la Comisión Nacional de Radioenseñanza y Cinematografía Escolar.
- * ARQUIVO GUSTAVO CAPANEMA, GC g 1935.00.00/2 (microfilmagem). CPDOC, FGV. Documentos sobre o Instituto Nacional de Cinema Educativo (INCE). Recuperado de https://www.fgv.br/cpdoc/acervo/arquivo-pessoal/gc/audiovisual/gustavo-capanema
- BARRENHA, N. (2012). La función educativa del cine y el Instituto Nacional de Cine Educativo en el gobierno de Getulio Vargas. En A. L. LUESNICH. Representación y Revolución en el cine latinoamericano del período clásico-industrial: Argentina, Brasil, México. Madrid: Fundación Carolina CeALCI. Recuperado de https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2014/08/AI73.pdf.
- BRASIL (1937). Ley n.º 378. Dispone la nueva organización del Ministério da Educação e Saúde Pública. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1930-1939/lei-378-13-janeiro-1937-398059-publicacaooriginal-1-pl.html
- ————— (1946). Decreto-ley n.º 20.301. Creación del Instituto Nacional de Cinema Educativo, do Ministério da Educação e Saúde. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1940-1949/decreto-20301-2-janeiro-1946-327734-publicacaooriginal-1-pe.html
- ————— (1966). Decreto-ley n.º 43. Dispone la creación del Instituto Nacional de Cinema. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del0043.htm.
- CARLI, S. (2003). Estudios sobre comunicación, educación y cultura. Una mirada a las transformaciones recientes de la Argentina. Buenos Aires: Stella/La Crujía.
- CARVALHAL, F. C. DE ALMEIDA (2006). Luz, câmera, educação! O Instituto Nacional de Cinema Educativo e a formação da cultura áudio-imagética escolar. Tesis de Maestria. Río de Janeiro: Universidade Estácio de Sá.
- CATELLI, R. E. (2007). Dos “naturais” ao documentário: o cinema educativo e a educação do cinema entre os anos de 1920 e 1930. Tesis de Doctorado. Campinas: Universidad Estadual de Campinas.
- FAUSTO, B. (2001). História Concisa do Brasil. San Pablo: EDUSP.
- GALAK, E. y ORBUCH, I. (2017). Cine, educación y cine educativo en el primer peronismo. El caso del Departamento de Radioenseñanza y Cinematografía Escolar. Cine Documental, (16) 49-75, Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/96092.
- ————— (2020). Políticas de la imagen y de la imaginación en el peronismo [mimeo, en prensa].
- GALAK, E. y SERRA, M. S. (2019a). Formando una Escuela de Campeones. Deporte, moralidad, pedagogía y estética peronista. Educar em Revista, 35 (73), 49-65. Doi: 10.1590/0104-4060.62765.
- ————— (2019b). La producción estatal de cine para la educación en Argentina: «Cine Escuela Argentino (1948-1955). Ponencia presentada en la 41.ª International Standing Conference for the History of Education, Porto, Portugal.
- KRIGER, C. (2006). La presencia del Estado en el cine del primer peronismo. Tesis de Doctorado, Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
- ————— (2010). Imágenes políticas, una larga historia. Actas del II Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual. Recuperado de http://www.asaeca.org/aactas/kriger_clara.pdf.
- LÓPEZ MARTÍN, L. (2013). Origen y contenido del cine proyectado con fines educativos hasta 1960. Cahiers de Civilisation Espagnole Contemporaine, 11. Recuperado de http://ccec.revues.org/4851.
- * MUSEO DEL CINE DE BUENOS AIRES (2016). Informe de gestión 2016 del Museo del Cine de Buenos Aires. Buenos Aires: Museo del Cine en Acción. Recuperado de https://museodelcineba.org/informes-de-gestion/
- PERUFFO, G. DO AMARAL (2016). O que fica além da aula? O cinema na aula de História. Tesis de Maestria, Porto Alegre: PUCRS.
- RIBEIRO, A. M. (1944). Instituto Nacional de Cinema Educativo. Revista do Serviço Público, 1 (3).
- ROQUETTE PINTO, E. (1944). O Instituto Nacional de Cinema Educativo. Revista do Serviço Público, I (3).
- SCHVARZMAN, Sh. (2004). Humberto Mauro e as imagens do Brasil. San Pablo: UNESP.
- SERRA, M. S. (2011). Cine, escuela y discurso pedagógico: articulaciones, inclusiones y objeciones en el siglo XX. Buenos Aires: Teseo.
- SIMIS, A. (1996). Estado e Cinema no Brasil. São Paulo: Annablume.