Published 2019-12-12
How to Cite
Abstract
In this work we synthesize the process that led us to formulate a new proposal of how the “cerritos de indios “ --mounds of the Merín lagoon basin-- were built. We start from two lines of evidence: the mounds formed progressively during secular periods, and the presence of fire during its elevation. The search for human behavior that will explain secular growth and fire led us to earth ovens and food cooking systems with their sociocultural implications. Earth ovens have a wide spatial-temporal diffusion (30,000 a P; Americas, Eurasia, Oceania) and their adoption is related to a process of economic intensification that integrates the exploitation of vegetables, whose nutritional value is improved through cooking. In Australia the use of this cooking technique and the intensive exploitation of these vegetables caused the formation of
one type of mound: the oven mounds. Archaeological and mainly ethnographic information has allowed us to know its function and meaning. They increase as a result of the secular accumulation of waste produced by the assembly and use of earth ovens, mainly thermally altered sedimentary materials. We conclude by exploring the implications of analogy as a means to increase our knowledge about “cerritos de indios.”
Downloads
References
Baeza, J. y Panario, D. (1999) La horticultura indígena en las estructuras monticulares. – Actas de las Primeras Jornadas sobre Cenozoico en Uruguay (20-21 de diciembre de 1999).Montevideo, Uruguay: SUG, INGEPA y UNCIEP, Facultad de Ciencias.
Black, S. y Thoms, A. (2014) Hunter-Gatherer earth ovens in the archaeological record: fundamental
concepts. American Antiquity. 79:204-226.
Bonomo, M., Politis, G. y Gianotti, C. (2011) Montículos, jerarquía social y horticultura en
las sociedades indígenas del Delta Del Río Paraná (Argentina). Latin American Antiquity.
22:297-333.
Bracco, R. (2006) Montículos de la cuenca de la laguna Merín: Tiempo, espacio y sociedad.
Latin American Antiquity. 17:511-540.
Bracco, R., Cabrera, L., López, J. (2000). La prehistoria de las tierras bajas de la cuenca de
la laguna Merín. En Duran, A. y Bracco, R., eds. – Arqueología de las Tierras Bajas
Montevideo, Uruguay: Ministerio de Educación y Cultura, Comisión Nacional de Arqueología,
pp.13-38.
Bracco, R., Inda, H., y del Puerto, Laura (2015) Complejidad en montículos de la cuenca de
la laguna Merín y análisis de redes sociales. Intersecciones en Antropología. 16:271-286.
Bracco, R., Panario, D., Gutiérrez, O., Bazzino, A., Duarte, C.; Odino, R., y Reina, E. (2019a)
Mounds and landscape in the Merín Lagoon basin, Uruguay. En Inda, H. y García-Rodríguez,
F., eds. – Advances in Coastal Geoarchaeology in Latin America Cham: Springer,
pp.103-129.
Bracco, R., Panario, D., Gutiérrez, O,. Duarte, C. y Bazzino, A. (2019b) Estructuras monticulares
y hormigueros en el sur de la Cuenca de la Laguna Merín: ¿ingenieros ambientales y/o
la estrategia del bricoleur? Revista de Antropología del Museo de Entre Ríos. 5:24-40.
Bracco, R., Duarte, C., Gutiérrez, O., Tassano, M., Bazzino, A. y Panario, D. (2019c) El fuego
en la génesis de los montículos de la cuenca de la Laguna Merín. Su visualizacion a través
de las tecnicas de datación por luminiscencia. Libro de Resúmenes del XX Congreso
Nacional de Arqueología Argentina: 1536-41. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina,
- ISBN 978-950-33-1538-5
Bracco, R. y Ures, C. (1999) Ritmos y dinámica constructiva de las estructuras monticulares.
Sector sur de la cuenca de la laguna Merín. Uruguay. En López, J. y Sanz, M., eds. –
Arqueología y Bioantropología de las Tierras Bajas Montevideo, Uruguay: Facultad de
Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República, pp.13-33.
Brockwell, S. (2006) Earth mounds In Northern Australia: A review. Australian Archaeology.
63:47-56.
Cabrera, L. (1999) Funebria y sociedad entre los «Constructores de Cerritos» del Este uruguayo.
En Arqueología y Bioantropología de las Tierras Bajas, editado por José María
López y Mónica Sanz, pp. 63-80. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación,
Universidad de la Repúblic