PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 4 No. 2 (2020): Sección Estudios de la Cultura. Cine en América Latina: dinámicas de un intercambio histórico.
Dossier

“Por los cine-clubs” Exchange Dynamics Between Argentine and Uruguayan Film Clubs in the Magazine Gente de Cine (1951-1957)

Ana Broitman
Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires

Published 2021-01-15

Keywords

  • Cineclubes,
  • Cinefilia,
  • Revista Gente de Cine,
  • Periodismo cinematográfico
  • Film clubs,
  • Cinephilia,
  • Gente de Cine magazine,
  • Cinematographique journalism

How to Cite

Broitman, A. (2021). “Por los cine-clubs” Exchange Dynamics Between Argentine and Uruguayan Film Clubs in the Magazine Gente de Cine (1951-1957). ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 4(2), 96–115. https://doi.org/10.59999/4.2.875

Abstract

The Latin American cineclubism emerged early, in the late 1920s, drawing inspiration from European experiences. Argentina, Uruguay, Brazil, Mexico and other countries in the region had pioneering film clubs in those years and were the antecedent of a second wave of cineclubism that began in the 1940s. The Argentine magazine Gente de Cine (1951-1957), edited by the homonym film society – in turn, the founding institution of the Argentine Cinematheque – reported on this movement and the links that existed among its protagonists, especially in its section “Por los cine-clubs”. In this article we propose an analysis, based on reading this publication, of the ties between the institutions of Buenos Aires and Montevideo, and the ways in which they were expressed during the 1950s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. AMIEVA, M. (2017). El «amateur avanzado» como cine nacional: El caso del cine uruguayo en la década de 1950. Imagofagia, (16). Recuperado de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1249.
  2. ————— y PEIRANO, M. P. (Eds.) (2018). Encuentros en los márgenes: festivales de cine y documental latinoamericano. Cine Documental, (18), 1-7. Recuperado de http://revista.cinedocumental.com.ar/indice-18/.
  3. BROITMAN, A. (2014). Aprender mirando. Los cineclubes y sus revistas como espacios de enseñanza-aprendizaje del cine en las décadas de los cincuenta y sesenta. Toma Uno, (3), 233-245. Recuperado de https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/9306.
  4. ————— y MOGUILLANSKY, M. (2018). Gente de Cine en la década del 50: un cineclub / una revista. En L. Rodríguez Riva y D. Zylberman (Comps.). Intensidades políticas en el cine y los estudios audiovisuales latinoamericanos: identidades, dispositivos, territorios. Actas del VI Congreso InternacionalAsAECA. Buenos Aires: ASAECA. Recuperado de http://asaeca.org/wp-content/uploads/2018/08/Libro-de-actas-AsAECA-2018-2.pdf.
  5. COSSALTER, J. (2018). Del centro a la periferia. Las escuelas de cine nacionales, las rupturas del cortometraje y las nuevas formas de representación de los sectores populares en la transición del cine clásico al moderno. Folia Histórica del Nordeste, (32), pp.7-33. Recuperado de https://revistas.unne.edu.ar/index.php/fhn/article/view/3493.
  6. COUSELO, J. M. (2010). Los orígenes del cineclubismo en Argentina y La Gaceta Literaria. Buenos Aires: Ed. del Cardo.
  7. ESEVERRI, M. (2007). Enrique Raab: claves para una biografía crítica. Periodismo, cultura y militancia antes del golpe. Buenos Aires: Prometeo.
  8. FELDMAN, S. (1990). La generación del ‘60. Buenos Aires: INC-Legasa.
  9. JULLIER, L. y LEVERATTO, J.-M. (2012). Cinéfilos y cinefilias. Buenos Aires: La Marca Editora.
  10. MAHIEU, J. A. (1961). Historia del cortometraje argentino. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral.
  11. ————— (1972, junio 27). A 30 años de los comienzos de una entidad legendaria. La Opinión, Buenos Aires.
  12. MARANGHELLO, C. (2000). El espacio de la recepción. Construcción del aparato crítico. En España, C. (Dir.). Cine argentino, industria y clasicismo 1933-1956, vol II. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.
  13. MUÑIZ, E. (1962). El cineclub, una secta de nuestro tiempo. Vea y Lea, 46-49.
  14. OUBIÑA, D. (2009). La piel del mundo. Horacio Coppola y el cine. En Horacio Coppola. Los viajes (pp. 191-210). Buenos Aires: Galería Jorge Mara/La Ruche.
  15. ROSAS MANTECÓN, A. (2017). Ir al cine. Antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Ciudad de México: Gedisa-UAM.
  16. SILVEIRA, G. (2019). Cultura y cinefilia. Historia del público de la Cinemateca Uruguaya. Montevideo: Cinemateca Uruguaya.
  17. TADEO FUICA, B. (2019). Tracing Pas Exchanges between European and South American Cinematheques. A Key to Understanding the Impact of Sharing. Film Archives and Sharing, Iluminace, 31 (1) (113), 27-42.