PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 4 No. 2 (2020): Sección Estudios de la Cultura. Cine en América Latina: dinámicas de un intercambio histórico.
Dossier

What to Show? How to Protect? Analysis of Collaborations Between New Cinematheques to Tackle Shared Problems During the 1950s

Beatriz Tadeo Fuica
IRCAV, Universidad Sorbonne Nouvelle, Paris 3 - Gesta, Udelar

Published 2021-01-15

Keywords

  • Cinematecas,
  • Circulación fílmica,
  • Intercambios cinematográficos
  • Cinematheques,
  • Film circulation,
  • Film exchanges

How to Cite

Tadeo Fuica, B. . (2021). What to Show? How to Protect? Analysis of Collaborations Between New Cinematheques to Tackle Shared Problems During the 1950s. ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 4(2), 52–68. https://doi.org/10.59999/4.2.873

Abstract

The aim of this article is to analyse the collaborations forged between the Argentinean Cinematheque, the Filmotheque of the Museum of Modern Art of San Pablo and the Uruguayan Cinematheque as well as their interactions with the French Cinematheque from the late 1940s and during the 1950s. Through the analysis of institutional archive materials, we will explore the ends and purposes of these institutions at the time of their creation. Studying specific programmes and their links with local cine-clubs, in addition to the analysis of the conceptual discussions on preservation, will allow us to reach a better understanding of the delicate balance that, from the very beginning, these institutions have tried to keep with difficulty between showing and protecting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. * Acta Congreso FIAF. Ámsterdam 1952, Archivo de la Federación internacional de archivos fílmicos (A-FIAF).
  2. * Acta notarial, 28 de octubre de 1949, escribano Moises Vengerow, Archivo Cinemateca francesa (A-CF).
  3. * Actas de reuniones del Primer Congreso internacional de cinematecas latinoamericanas, Punta del Este, enero de 1955, Archivo Cinemateca Brasileña (A-CB).
  4. ALBERA, F. (2016). Paolo Emílio Sales Gomes et le cinema soviétique». En: I. MARINONE y A. I. MENDES (Comps.). Paulo Emílio Sales Gomes ou la critique à contrecourant (une anthologie). París: AFRHC.
  5. AMIEVA, M. (2012). Cine Arte del SODRE en la conformación de un campo audiovisual en Uruguay. Políticas públicas y acciones individuales. Cine Documental, (6) Recuperado de http://revista.cinedocumental.com.ar/6/articulos_01.html.
  6. BARBIN, P. (2005). La Cinémathèque française 1936-1986. París: Vuibert.
  7. * Catálogo «Os grandes momentos do cinema», I Festival internacional de cinema do Brasil, febrero 1954, Biblioteca SODRE.
  8. * Cinemateca Argentina, programa «Films comentados de la época del cine mudo», mayo de 1958, A-CF.
  9. *Cinemateca Francesa, 16 de enero de 1954 «Films pour São Paulo Troisième envoie», A-CF.
  10. * ————— 15 de enero de 1954, «Films pour São Paulo Deuxième envoie», A-CF.
  11. * ————— 8 de enero de 1954, «Films pour São Paulo Premier envoie», A-CF.
  12. * ————— 9 junio 1950, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CF.
  13. CORREA, F. D. (2010). A Cinemateca brasileira das luzes aos anos de chumbo. San Pablo: Editora UNESP.
  14. COSTA, J. E. y SCAVINO, C. (2009). Por amor al cine. Historia de Cine Universitario del Uruguay. Montevideo: Impresos Flograf.
  15. * DE MALEWSKY-MALEVITCH, ZIKA, 20 abril 1948, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CB.
  16. DE SOUZA, C. R. (2009). A Cinemateca Brasileira e a preservação de filmes no Brasil. Tesis doctoral. San Pablo: Escuela de Comunicaciones y Artes, Universidad de San Pablo.
  17. DIMITRIU, Ch. (2007). La Cinemateca argentina. Entrevista con Guillermo Fernández Jurado. Journal of Film Preservation, (74-75).
  18. DOMÍNGUEZ, C. M. (2013). 24 Ilusiones por segundo. La historia de la Cinemateca Uruguaya. Montevideo: Cinemateca Uruguaya.
  19. FRICK, C. (2011). Saving Cinema: The politics of Preservation. Oxford: Oxford University Press.
  20. * GAFFARI, FARROKH, 24 noviembre de 1953, carta a Walter Dassori, A-FIAF.
  21. * ————— 26 noviembre de 1953, carta a Roland, A-FIAF.
  22. * HINTZ, EUGENIO, 22 de julio de 1953, carta a Henri Langlois, A-CF.
  23. * ————— DASSORI, W. y otros. 7 de diciembre de 1953, Acta de reunión, Centro de documentación de la Cinemateca uruguaya (CDC-CU).
  24. HOUSTON, P. (1994). Keepers of the Frame: The Film Archives. Londres: British Film Institute.
  25. * LANGLOIS, HENRI, 4 de marzo de 1948, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CF.
  26. * ————— 9 de marzo de 1948, carta a Danilo Trelles, A-CF.
  27. * ————— 13 de marzo de 1950, carta a Roland, A-CF.
  28. * ————— 3 de noviembre de 1950, carta a Roland, A-CF.
  29. * ————— 9 de octubre de 1951, carta a Fernando Pereda, A-CF.
  30. * ————— 23 de abril de 1952, carta a Roland, A-CF.
  31. * ————— 2 de agosto de 1952, carta a Roland, A-CF.
  32. * ————— 12 de noviembre de 1954, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CF.
  33. * ————— 31 de julio de 1957, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CB.
  34. * ————— 23 de setiembre 1957, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CB.
  35. * ————— 6 de agosto de 1958, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CB.
  36. * ————— 12 de setiembre de 1958, carta a Paulo Emílio Sales Gomes, A-CB.
  37. JEAVONS, C. (2007). The Moving Image: Subject or Object?. Journal of Film Preservation, (73).
  38. MANNONI, L. (2006). Histoire de la Cinémathèque française. París: Gallimard.
  39. * Marcha, 12 de marzo de 1954, Henri Langlois estuvo en Montevideo, Semanario Marcha, año XV, n.º 711.
  40. MENDES, A. I. (2016). La critique à contrecourant de Paulo Emílio. En: I. MARINONE y A. I. MENDES (Comps.). Paulo Emílio Sales Gomes ou la critique à contrecourant (une anthologie). París: AFRHC.
  41. OLMETA, P. (2000). La Cinémathèque française de 1938 à nos jours. París: CNRS Editions.
  42. * Programa Cine Club del Uruguay, abril de 1951, CDC-CU.
  43. * ————— junio de 1951, CDC-CU.
  44. * ————— julio de 1951, CDC-CU.
  45. * ————— enero de 1951, CDC-CU.
  46. * —————, junio de 1951, CDC-CU.
  47. * ————— julio de 1951, CDC-CU.
  48. * ROLAND, 6 de febrero de 1951, carta a Henri Langlois, A-CF.
  49. * SALES GOMES, Paulo Emílio, 23 de julio de 1958, carta a Henri Langlois, A-CB.
  50. SILVEIRA, G. (2015). Réseaux culturels, réseaux politiques. Les archives du film en Amérique Latine, des années 1950 aux années 1970. Artl@s Bulletin, 3 (2). Recuperado de https://docs.lib.purdue.edu/artlas/vol3/iss2/3/.
  51. ———— (2019). Cultura y cinefilia. Historia del público de la Cinemateca Uruguaya. Montevideo: Cinemateca Uruguaya.
  52. TADEO FUICA, B. (2019). Tracing Past Exchanges between European and South American Cinematheques. A Key to Understanding the Impact of Sharing. Iluminace. Journal for Film Theory, History, and Aesthetics, 31 (1).
  53. ————— y KELDJIAN, J. (2016). Digital Super 8 mm: Evaluating the Contribution of Digital Technologies to Film Archives in Latin America. The Moving Image, 16 (2).
  54. * TOEPLITZ, G. (sic) y BARRY, I. (30 de setiembre de 1948), carta a Danilo Trelles, A-FIAF.
  55. ZANATTO, R. M. (2018). Paulo Emílio e a Cultura Cinematográfica: crítica e história na formação do cinema brasileiro (1940-1977). Tesis doctoral. San Pablo: Departamento de historia. Facultad de Ciencias y Letras, Universidad de San Pablo.