Published 2023-08-08
Keywords
- personas desaparecidas,
- teatro documental,
- México
- missing people,
- documentary theater,
- Mexico
- pessoas desaparecidas,
- teatro documental,
- México
How to Cite
Copyright (c) 2023 Carlos Gutiérrez Bracho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Performance arts are, for some artists, a space recovering historical stories searching in historical documents and real biographies that resist to become official dictum from governments and being by that lost for our memory. One of those artists is Gabriela Ynclán (Juan Ruiz de Alarcón prize 2021). Her play Las peores shows two instances of making invisible people and struggles to challenge it: the invisibilization of women for being women and of the political missing people, those who have been silenced due their discourse against despotic regimes. This article analyzes this play, which came from an academic research to make present this story of whom has been thought to be the first women forced to disappear in México, in the government of Agustin de Iturbide.
Downloads
References
- Acosta Sierra, P. H. (2019). Justicia [poética] y memoria [inquietante]. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
- Ainz Galende, A. (2020). Terrorismos fundamentalistas: medievo armado a través de la web 2.0. Madrid: Centro de investigaciones Sociológicas.
- Chale-Cervantes, G. Mayte. (2018, agosto 29). Desaparecidos: el triste caso de la desaparición forzada en México, Derecho en acción. Recuperado de https://derechoenaccion.cide.edu/ desaparecidos-el-triste-caso-de-la-desaparicion-forzada-en-mexico/.
- De Althaus, M. (2018). Todos los hijos. Lima: Alfaguara.
- Diéguez Caballero, I. (2013). Cuerpos sin duelo. Iconografías y Teatralidades del dolor. Córdoba: DocumentA/ Escénicas. Doll, E. J. (2008). El papel del artista en la dramaturgia de Jerónimo López Mozo. Madrid: Vervuert.
- Garrido Asperó, M. J. (2003). Entre hombres te veas: las mujeres de Pénjamo y la revolución de Independencia. En F. Castro Gutiérrez y M. Terrazas (Coords. y Eds.), Disidencia y disidentes en la historia de México. Ciudad de México: UNAM.
- Gimber, A. (2016). El teatro documento de Piscator a Rimini Protokoll. Constantes y variantes de un género político en la escena alemana. Acotaciones, (37), 17-34.
- Gómez García, M. (1998). Diccionario Akal de Teatro. Madrid: AKAL.
- Martínez, G. (2012). Apostillas. Memoria teatral. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
- Molas González, A. (2020). El problema del acontecer escénico teatral. Una aproximación fenomenológica a la intencionalidad teatral [libro electrónico]. Ciudad de México: UNAM.
- Leñero Franco, E. (2021, mayo 4). Gabriela Ynclán, premio Juan Ruiz de Alarcón. Proceso. Recuperado de https:// www.proceso.com.mx/cultura/2021/5/4/gabriela-ynclan-premio-juan-ruiz-de-alarcon-263248.html.
- López Mozo, J. (2017). Mapa del teatro documento en los albores del siglo XXI en España. En J. Romera Castillo (Ed.), El teatro como documento artístico, histórico y cultural en los inicios del siglo XXI. Madrid: Verbum.
- Oliva Bernal, C. (2004). La verdad del personaje teatral. Murcia: Universidad de Murcia.
- Pavis, P. (1996). Diccionario del teatro. Barcelona: Paidós.
- Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Ciudad de México: Paso de gato.
- Sabugal Paz, P. (2010). Teatro documental: entre la realidad y la ficción. Investigación Teatral, (10-11), 111-129.
- Secretaría de la Defensa Nacional. (2021). 22 de octubre de 1814, promulgación de la Constitución de Apatzingán. Recuperado de https://www.gob.mx/sedena/documentos/22-de-octubre-de-1814-promulgacion-de-laconstitucion-de-apatzingan?state=published.
- Trujillo Macías, M. (2012). La insurgencia en Pénjamo 1810-1821. Bloomington: Palibrio.
- Valdés Medellín, G. (2017, julio 8). Las peores, de Gabriela Ynclán. Siempre. Recuperado de http://www.siempre.mx/2017/07/las-peores-de-gabriela-ynclan/.
- Villegas, J. (2005). Historia multicultural del teatro y las teatralidades en América Latina. Buenos Aires: Galerna.
- Weiss, P. (2017). Notas sobre el Teatro-Documento. Conjunto, (185), 2-7. Recuperado de http://www.casadelasamericas.org/publicaciones/revistaconjunto/185/revista.html.
- Ynclán, G. (2010). Las peores [inédito]. Ciudad de México.