Vol. 18 No. 1 (2024): Educación y Filosofía Hoy: ¿Para qué? ¿Para quién? ¿Con qué saberes?
Artículos

Lessons for "Being Human". A reflection from pain to education

Pablo Castiglia
Universidad de Montevideo

Published 2024-10-08

How to Cite

Castiglia, P. . (2024). Lessons for "Being Human". A reflection from pain to education. Revista Fermentario, 18(1). Retrieved from https://ojs.fhce.edu.uy/index.php/fermen/article/view/2410

Abstract

The following text will present the experience called Lessons for "Being Human". A reflection from pain to education, placing the starting point in the cases of the Armenian and Jewish genocides in the 20th century. Based on these tragic events, we sought to generate spaces for reflection on: human rights, the possibility of repeating atrocities such as those mentioned above, memory and the role of education.  Framing the work from the current of critical pedagogy, we emphasize the active role of the student, as teachers we intend to function as facilitators of tools for analysis and community building appealing to the values that we consider fundamental for any society.  This work was carried out in 2021, having among its particularities that it was elaborated by four teachers, to be put into practice in three high schools in the interior of Uruguay with students of the sixth year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. ADORNO, T. (1966). La educación después de Auschwitz. Conferencia realizada por la radio de Hesse el 18 de abril de 1966. Carpetas docentes de Historia. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata. http://www.carpetashistoria.fahce.unlp.edu.ar/carpeta-2/fuentes/la-segunda-guerra-
  2. mundial-y-el-holocausto/theodor-w-adorno-201cla-educacion-despues-de-auschwitz201d/
  3. BÁRCENA F. y MELICH, C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Madrid: Paidos.
  4. CASTORIADIS, C. (2008). El mundo fragmentado. La Plata: Terramar Ediciones.
  5. DESENA, M. y SERRALTA, A. (2015). Genocidio armenio 1915 – 1923. Antecedentes, perpetración y consecuencias. Montevideo: Ediciones de la Plaza.
  6. GIROUX, H. (2019) «La pedagogía crítica deja en claro que la educación es central para la política». Entrevista realizada por Fernando Lázaro para el portal Otras Voces En Educación el 1ero de septiembre de 2019. https://otrasvoceseneducacion.org/archivos/320103
  7. MELICH, J.C(2000). El fin de lo humano ¿Cómo educar después del holocausto? Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social Bellaterra (Barcelona). https://ddd.uab.cat/pub/enrahonar/0211402Xn31/0211402Xn31p81.pdf
  8. PEREIRA, G. (2002) Virtudes ciudadanas y transvaloración. Exposición en el evento: Día mundial de la Filosofía; Institución promotora: UNESCO. Uruguay. Transcripción extraída del portal Uruguay Educa.
  9. MELICH, Joan Carles. (2006). El trabajo de la memoria o el testimonio como categoría didáctica. Enseñanza de las Ciencias Sociales, núm. 5, pp. 115-124 Universitat de Barcelona Barcelona, España.
  10. VAZ FERREIRA, C. (1957) Lecciones sobre pedagogía y cuestiones de enseñanza. Vol 2. Montevideo: Edición de la Cámara de Representantes.