Vol. 16 No. 1 (2022): Narrativas disidentes y otros modos de existencia (I)
Artículos

El cabello de Agnes: reflexiones-collage en torno a la autoridad femenina y la relación pedagógica

María Lourdes García Barrientos
Bio

Published 2022-12-21

How to Cite

García Barrientos, M. L. (2022). El cabello de Agnes: reflexiones-collage en torno a la autoridad femenina y la relación pedagógica. Revista Fermentario, 16(1), 92–103. https://doi.org/10.47965/fermen.16.1.7

Abstract

In this reflection-collage article I propose the construction of a first-person narrative threading between the epistolary forms of our time (email) and narrative in order to address female authority (Muraro, 1994; Cigarini and Muraro, 2013; Irigaray, 1991) and the pedagogical relationship (López Carretero, 2011) in Depth, along with their possibilities for creating a place to be other ways of stablishing a relationship with the world. The importance of the recognition of the process of becoming a woman (Braidotti, 2015) and of starting from oneself will be argued, as well as the need to new forms of pedagogical writing that allow us to "invent" our voice (Larrosa, 2011).

Keywords: female authority, narrative, pedagogical relationship,

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Borbar Valenzuela, V. y López Carretero, A. (2020) Lo personal en lo educativo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. (95), 227-242 Recuperado en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7410808
  2. Braidotti, R. (2015) Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Editorial Gedisa
  3. Cigarini, L. y Muraro, L. (2006). Feminismos del siglo XXI. Lectora: Revista De Dones I Textualitat, (12), 25–32. Recuperada en: https://raco.cat/index.php/Lectora/article/view/205563/284773
  4. Duoda. (s/f) Bienvenido o bienvenida a Duoda. http://www.ub.edu/duoda/web/es
  5. hooks, b. (2021) Enseñar a transgredir. La educación como práctica de la libertad. Madrid: Capitán Swing Libros
  6. Irigaray, L. (1994) LUCE IRIGARAY. Entrevista realizada por MG Encarna Sanahuja YII, Teresa Sanz Coll y Rosa Segarra Martí. Duoda. Revista d’Estudis Feministes. (7) 177-185 Recuperada en: https://raco.cat/index.php/DUODA/article/view/60084/89302
  7. Larrosa, J. (2011) La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. México D.F. Fondo de Cultura Económica. (Edición electrónica)
  8. López Carretero, A. (2001) Amor al Sentido. Duoda. Revista d’Estudis Feministes. (21) 55-68 Recuperada en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/110086/1/562300.pdf
  9. Muraro, L. (1994) Autoridad sin monumentos. Duoda. Revista d’Estudis Feministes. (7) 86-100 Recuperada en: https://raco.cat/index.php/DUODA/article/view/60077
  10. Vilariño, I. (2019) Poesía completa. Montevideo: Editorial Cal y Canto