PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 4 No. 2 (2020): Sección Estudios de la Cultura. Cine en América Latina: dinámicas de un intercambio histórico.
Dossier

Regional Video Production for the Global Market in the Nineties: the Case of «La esperanza incierta» (1991)

Mariel Balás
Maestría en Estudios Latinoamericanos. Universidad de la República (UdelaR) / Archivo General de la Universidad de la República. (UdelaR) /Grupo de Estudios Audiovisuales (Gesta) (UdelaR)

Published 2021-01-15 — Updated on 2021-01-15

Keywords

  • Coproducción audiovisual,
  • Movimiento de video,
  • Cono Sur
  • Audiovisual coproduction,
  • Video movement,
  • Southern Cone

How to Cite

Balás, M. . (2021). Regional Video Production for the Global Market in the Nineties: the Case of «La esperanza incierta» (1991). ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 4(2), 214–238. https://doi.org/10.59999/4.2.880

Abstract

The Uncertain Hope is a documentary of the early nineties about the different transition processes of the military dictatorships towards democratic governments, within the framework of the implantation of a neoliberalism economic policy.
This southern cone polyphony is one of the first regional coproductions on video, whose objective was to integrate a project, which would be broadcasted through a European channel.
The research about how this film was developed, as well as the correspondence analysis and other documents, incorporate testimonies which include bonds among people, characters and organisations which let deepen into some characteristics of what The Latin American Video Movement was, its motivations, hopes and outcome.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. * A veinte años de viña del mar. Por el video y la televisión latinoamericanos. La Habana, 1987. Documento entregado en el marco del Encuentro Latinoamericano de Video Montevideo 90 (Archivo privado de Miguel Ángel Olivera)
  2. ALVIRA, P. (2016). De Repente: video, televisión y latinoamericanismo. En: B. TADEO FUICA y M. BALÁS, CEMA: video, archivo y restauración democrática. Montevideo: FIC-ICAU, Universidad de la República.
  3. AMIEVA, M. (2016). «La esperanza incierta: democracia y Cono Sur» en. En: B. TADEO FUICA y M. BALÁS, CEMA: video, archivo y restauración democrática. Montevideo: FIC-ICAU, Universidad de la República.Beatriz Tadeo Fuica y Mariel Balás, CEMA: video, archivo y restauración democrática. FIC-ICAU.
  4. BALÁS, M. (2018). «¿Reconocer o conocer a través de las pantallas? El CEMA y las estrategias para llegar más allá de las fronteras» e. En: Georgina. TORELLO (cCoord.). Uruguay se filma (pp. 185-216). Montevideo: Irrupciones Grupo Editor., Montevideo. (pp. 185-216)
  5. ————— (2020). Uruguay, Chile y el rescate de memorias magnéticas. Revista Fotocinema, (20). Recuperado de https://revistas.uma.es/index.php/fotocinema/article/view/7604/7089
  6. * Carpeta de presentación del proyecto «500 años: la esperanza incierta». 1990. (Documento perteneciente al Archivo privado de Virginia Martínez)
  7. * Catálogo CEMA. Montevideo, 1990
  8. * «CEMA y los 500 años». La República, Sección Cultura. 7/5/1991, p. 46.
  9. CHANAN, M. (2007-2008). El documental y el espacio público. Archivos de la Filmoteca. Recuperado de http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/206/209.
  10. DINAMARCA, H. (Coord.) (1990a). Experiencias en el Espacio Audiovisual. Argentina, Brasil, Chile, Uruguay. Montevideo: Fundación de Cultura Universitaria-CEMA-ICD.
  11. ————— (1990b). El video en América Latina, actor innovador del espacio audiovisual. Montevideo: Fundación de Cultura Universitaria.
  12. * Documento final del III Encuentro Latinoamericano de Video. Montevideo 90, (1990). Montevideo. (Archivo privado Miguel Angel Olivera)
  13. GÁRATE, A. Y ROVANO, J. L. (2002). Teleanálisis: el registro no oficial de una época. (Tesis para optar al grado de Licenciado en Comunicación social). Santiago de Chile: Universidad Diego Portales.
  14. GUTIÉRREZ, M. (1989). Video, tecnología y comunicación popular. Lima: IPAL.
  15. JELIN, E. (2017). La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
  16. JUAN-NAVARRO, S. (2014). Cine y globalización en Iberoamérica. El papel de las coproducciones. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, II (2), 297-318. Recuperado de https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/23848.
  17. KELDJIAN, J. y TADEO FUICA, B. (2016). El cine en los noventa: interacciones entre prácticas y soportes. Cuadernos del CLAEH, 35 (104), 131-141. Recuperado de http://claeh.edu.uy/publicaciones/index.php/cclaeh/article/view/253
  18. LACRUZ, C. (2016). «La comezón por el intercambio» en Mariano Mestman. Las rupturas del 68 en el cine de América Latina. Buenos Aires: Akal.
  19. LIÑERO AREND, G. (2010). Apuntes para una historia del video en Chile. Santiago de Chile: Ocho libros Editores.
  20. * Manifiesto de Santiago (1988), Primer Encuentro de Video. Santiago De Chile. (Archivo privado de Miguel Ángel Olivera)
  21. MARGULIS, P. (2014). De la formación a la institución. El documental audiovisual argentino en la transición democrática (1982-1990). Buenos Aires: Imago Mundi.
  22. MOGUILLANSKY, M. y GONZÁLEZ, L. (2016). Cines del sur: la integración cinematográfica entre los países del Mercosur. Buenos Aires: Imago Mundi.
  23. ————— (2019). Coproducciones latinoamericanas: avances hacia la construcción de un espacio cinematográfico regional. Revista Contemporánea. Comunicação e Cultura, 17 (3), 511-526. Recuperado de: https://portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/33228
  24. SENNETT, R. (2012). Juntos. Rituales, placeres y políticas de cooperación. Barcelona: Anagrama.
  25. TADEO FUICA, B. (2017). Uruguayan Cinema, 1960-2010. Text, Materiality, Archive. Tamesis: Rochester.
  26. ————— y BALÁS, M. (2016). CEMA: archivo, video y restauración democrática. Montevideo: ICAU-FIC, Universidad de la República.
  27. URUGUAY (1986). Ley n.° 15848. Ley de Caducidad de la Pretensión Punitiva del Estado. Recuperado de https://www.impo.com.uy/bases/leyes/15848-1986.
  28. VALDEAVELLANO, P. (Ed.) (1989). El video en la educación popular. Lima: IPAL.
  29. VARELA UMPIÉRREZ, M. (2020, mayo 2). ¿Eran orientales?. La Diaria.