PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 4 No. 2 (2020): Sección Estudios de la Cultura. Cine en América Latina: dinámicas de un intercambio histórico.
Dossier

Between Confluence and Dispersion: the Latin American Video Movement and its Meetings in Montevideo, Rio de Janeiro and Cuzco

María Aimaretti
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) Universidad de Buenos Aires (UBA)

Published 2021-01-15

Keywords

  • Video,
  • Historia,
  • América Latina
  • Video,
  • History,
  • Latin America

How to Cite

Aimaretti, M. (2021). Between Confluence and Dispersion: the Latin American Video Movement and its Meetings in Montevideo, Rio de Janeiro and Cuzco. ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 4(2), 184–213. https://doi.org/10.59999/4.2.879

Abstract

Between 1987 and 1992 independent filmmakers, producers, ngo, grassroots organizations, artists, social communicators, researches and educators formed the Latin American Video Movement: a heterogeneous network of experiences that was concerned with establishing cooperative relationships and avoiding atomization, promoting development and organization of national groups in pursuit of democratic change, improve and increase the fluidity of information and circulation of productions, socialize partial learning and generate areas of training. It was especially at the self-convened meetings where the filmmakers substantiated those objectives, and shaped the identity of the Movement.

This article is part of a larger work where the life of the Network is diachronously reconstructed through the analysis of its instances of dialogue and training. Here we will focus on understanding the questions and dilemmas, aspirations and contradictions that the filmmakers went through, restoring the characteristics of the meetings of Montevideo 1990, Rio de Janeiro 1991 and Cuzco 1992. We will do it from the analysis of documents, the research of archives newspaper and an oral history work with interviews with some protagonists of that time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. AIMARETTI, M. (2017). El aporte de las videastas documentalistas a la escena boliviana en el retorno democrático: sensibilidades, prácticas y discursos. Revista Cine Documental, (16), 1-27. Recuperado de http://revista.cinedocumental.com.ar/tag/maria-gabriela-aimaretti/
  2. ————— (2020). Video boliviano de los ‘80. Experiencias y memorias de una década pendiente en la ciudad de La Paz. Buenos Aires: Milena Caserola.
  3. ALVIRA, P. (2016). De repente: video, televisión y latinoamericanismo. En: B. Tadeo Fuica y M. Balás (Eds.) CEMA: archivo, video y restauración democrática (pp. 90-100). Montevideo: FIC, Universidad de la República-ICAU.
  4. «Cine por mujeres» (noviembre-diciembre de 1991). Revista Sin Cortes, (72).
  5. CONSEJO NACIONAL DE LA ASOCIACIÓN BRASILERA DE VIDEO POPULAR (1991a, abril-junio). Ref.: IV Encontro Latino Americano de Video. Revista VideoRed, (11).
  6. ———— (1991b, julio-setiembre). Reunião Extraordinaria do Movimento Latino-Americano de Video. Revista VideoRed,12.
  7. «Contenido y marco de acción del Movimiento Latinoamericano de Video» (1990). En: III Encuentro Latinoamericano de Video Montevideo 90- Contenido y marco de acción del Movimiento Latinoamericano de Video al inicio de una nueva década (p. 7-11).
  8. «Declaración de Río de Janeiro-Reunión Extraordinaria del Movimiento Latinoamericano de Video 1991» (julio-octubre de 1991). En: Revista Cortocircuito (16-17), pp. 24-25.
  9. «Declaración Final Cuarto Encuentro Latinoamericano de Video Qosqo ‘92» (1993). En: R. Gómez (Ed.). Puntadas para un sueño. El Movimiento de Video en Colombia y América Latina (pp. 91-103). Bogotá: Ricardo Gómez Editor-Videcombo. Recuperado de https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/sites.uw.edu/dist/1/3666/files/2019/10/93-Puntadas-para-un-Sueno.pdf.
  10. DE LA FUENTE, A. y GUERRERO, C. (2018). Comunicación y democracia: treinta años del Primer Encuentro Latinoamericano de Video Alternativo (Santiago 1988). En: L. RODRÍGUEZ RIVA y D. ZILBERMAN (Comps.) Intensidades políticas en el cine y los estudios audiovisuales latinoamericanos: identidades, dispositivos, territorios. Actas del VI Congreso Internacional AsAECA (pp. 312-325). Buenos Aires: AsAECA-Digital.
  11. DINAMARCA, H. (1990a). El video en América Latina. Montevideo: CEMA-Fundación de Cultura Universitaria.
  12. ————— (Comp.) (1990b). Experiencias en el Espacio Audiovisual - Argentina, Brasil, Chile y Uruguay. Montevideo: CEMA, ICD y Fundación Cultura Universitaria.
  13. ————— (1992, octubre-diciembre). La experiencia de South y el Video Latinoamericano. Revista VideoRed, (17), 30-31.
  14. «Directorio del Movimiento Latinoamericano de Video» (1993). En: R. GÓMEZ (Ed.). Puntadas para un sueño. El Movimiento de Video en Colombia y América Latina (pp. 123-131). Bogotá: Ricardo Gómez Editor-Videcombo. Recuperado de https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/sites.uw.edu/dist/1/3666/files/2019/10/93-Puntadas-para-un-Sueno.pdf.
  15. «EnREDándonos. Lo que pasará. PERÚ: Lima-92 EN MARCHA» (abril-junio de 1992). Revista VideoRed, (15).
  16. Entrevista con Esteban Schroeder, enero 2020.
  17. Entrevista con Germán Liñero, diciembre 2019.
  18. Entrevista con Hermann Mondaca, diciembre 2019.
  19. Entrevista con Hernán Dinamarca, enero 2020.
  20. Entrevista con Marcos Loayza, diciembre 2019.
  21. Entrevista con Rosario Elías, enero 2020.
  22. FESTA, R. (1993). Globalización, identidad y nuevas búsquedas. En: R. GÓMEZ (Ed.) Puntadas para un sueño. El Movimiento de Video en Colombia y América Latina (pp. 117-121). Bogotá: Ricardo Gómez Editor-Videcombo. Recuperado de https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/sites.uw.edu/dist/1/3666/files/2019/10/93-Puntadas-para-un-Sueno.pdf.
  23. «Festival Video-Mujer» (abril-junio de 1991). Revista VideoRed, (11).
  24. GAVIOLA, T. (abril-junio de 1991). Con signo de mujer. Revista VideoRed, (11), 20-21.
  25. GETINO, O. (1990a). Introducción al Espacio Audiovisual Latinoamericano. Cuaderno sobre Cine. Buenos Aires: INCAA-Fundación del Nuevo Cine Latinoamericano.
  26. ————— (1990b, enero-marzo). Video popular en América Latina. Revista Chasqui-Revista Latinoamericana de Comunicación, (33), 60-68.
  27. ————— (1996). La tercera mirada. Panorama audiovisual latinoamericano. Buenos Aires: Paidós.
  28. GOIGOCHEA, P. (1994, septiembre-octubre). Renovarse o morir. Crudo dilema de los videastas latinoamericanos. Revista Sin Cortes, (91), 12-13.
  29. GÓNGORA, A. (1991, abril-junio). Video: ¿Crisis de identidad o de crecimiento?. VideoRed-Revista de Intercambio Audiovisual Latinoamericano, (11), 14-15.
  30. GONZÁLEZ MANET, E. (1993). Diagnóstico del Movimiento Latinoamericano de Video. En: R. GÓMEZ (Ed.). Puntadas para un sueño. El Movimiento de Video en Colombia y América Latina (pp. 107-110). Bogotá: Ricardo Gómez Editor-Videcombo. Recuperado de https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/sites.uw.edu/dist/1/3666/files/2019/10/93-Puntadas-para-un-Sueno.pdf.
  31. «Identidad comunicativa y propuesta alternativa para la mujer» (primer y segundo trimestre de 1992). Revista Comunicación-Estudios Venezolanos de Comunicación, (77-78).
  32. «Internacionales. XII Festival Internacional de cine, televisión y video de La Habana» (abril-junio de 1991), Revista VideoRed, (11).
  33. «Introducción» (1990). En: III Encuentro Latinoamericano de Video Montevideo 90- Contenido y marco de acción del Movimiento Latinoamericano de Video al inicio de una nueva década (pp. 5-6).
  34. «La mujer y el video en Latinoamérica» (julio-setiembre de 1991). Revista VideoRed, (12).
  35. LIÑERO, G. (2010). Apuntes para una historia del video en Chile. Santiago de Chile: Ocho Libros.
  36. MUÑOZ, M. E. (2009). Video boliviano del siglo XX. En G. C. CASAZOLA (Ed.). Historia de la cultura boliviana en el siglo XX. Tomo II: teatro, cine y video (pp. 175-196). Sucre: Agua del Inisterio.
  37. «Noticias internacionales-Chile» (abril-junio de 1991). Revista VideoRed, (11).
  38. «Otras resoluciones» (1990). En: III Encuentro Latinoamericano de Video Montevideo 90- Contenido y marco de acción del Movimiento Latinoamericano de Video al inicio de una nueva década (pp. 29-38).
  39. PFEIFFER, K. (octubre-diciembre de 1992). Ojalá madure. Experiencias de Trabajo en Televisoras Comunitarias. Revista VideoRed, (17), 10-11.
  40. «Realizadoras de video, ¡UNÍOS!» (diciembre de 1990). Revista VideoRed, (9-10).
  41. «Resolución de los Delegados Electos para la selección de la Primera Muestra Itinerante de Video Latinoamericano» (1990). En: III Encuentro Latinoamericano de Video Montevideo 90- Contenido y marco de acción del Movimiento Latinoamericano de Video al inicio de una nueva década (pp. 21-28).
  42. «Resoluciones de Plenario de Delegados del Encuentro» (1990). En: III Encuentro Latinoamericano de Video Montevideo 90- Contenido y marco de acción del Movimiento Latinoamericano de Video al inicio de una nueva década (pp. 13-20), s/d.
  43. RONCAGLIOLO, R. (octubre-diciembre de 1992). Editorial. Del Video a la TV Comunitaria. Revista VideoRed, (17), 2.
  44. TADEO FUICA, B. y MARIEL, B. (Eds.) (2016). CEMA: archivo, video y restauración democrática. Montevideo: FIC, Universidad de la República-ICAU.
  45. URIARTE, A. (1990). Video y mujeres. Revista VideoRed, (9-10), 27-28.
  46. VELLEGGIA, S. (1990). El Espacio Audiovisual Argentino. En: H. DINAMARCA (Comp.) Experiencias en el Espacio Audiovisual - Argentina, Brasil, Chile y Uruguay (pp. 11-22). Montevideo: CEMA-ICD-Fundación de Cultura Universitaria.
  47. VILLARÁN, Á. (diciembre de 1990). Montevideo 90. Revista VideoRed, (9-10), 26.