PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 4 No. 2 (2020): Sección Estudios de la Cultura. Cine en América Latina: dinámicas de un intercambio histórico.
Dossier

Latin American Film Societies Models

Mariana Amieva Collado
Grupo de Estudios Audiovisuales (GEstA EI-CSIC/Udelar, ANII, ORT)

Published 2021-01-15

Keywords

  • Cineclub,
  • Cinefilia,
  • Relaciones transnacionales
  • Film Society,
  • Cinephilia,
  • Transnational relations

How to Cite

Amieva Collado , M. (2021). Latin American Film Societies Models. ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 4(2), 69–95. https://doi.org/10.59999/4.2.874

Abstract

This article aims to address some processes that a variety of film societies organizations deployed simultaneously that had that had great growth in Latin America in the 1950s. From this journey in which we will analyze the cases of Argentina, Brazil, Peru, Colombia, Cuba and Uruguay, we are interested in proposing a comparative perspective that allows to problematize some previous shared ideas that assume a “film club model” with recognized references and that ends up overshadowing regional diversities and particularities. This set of practices and the cinephile framework in which we necessarily place them leads us to think about the transnational context in which they develop. Although in the sources of the period the term ‘cinephilia’ does not appear mentioned, the deployment of all the activities in pursuit of the conformation of the cinematographic culture was thought in relation to the more or less known cinephile models and those inescapable references were made explicit as a form legitimation, but also as a way forward.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. * Cine Arte (1942), Cine Arte, Buenos Aires.
  2. * Club Gente de Cine (1954), Club Gente de Cine, Buenos Aires.
  3. * Revista Cine Club (1949) número 7 y número 9, Montevideo
  4. AGRAMONTE, A. y CASTILLO, L. (2013). Cronología del cine cubano, tomo 3: 1945-1952. La Habana: Ediciones ICAIC.
  5. ALMENDROS, N. (1996). Días de una cámara. Barcelona: Seix Barral.
  6. AMIEVA, M. (2012). Cine Arte del SODRE en la conformación de un campo audiovisual en Uruguay. Políticas públicas y acciones individuales. Revista Cine Documental, (6).
  7. ————— (2017). El «amateur avanzado» como cine nacional: El caso del cine uruguayo en la década de 1950. Imagofagia. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, (16).
  8. ————— (2018). El Festival Internacional de Cine Documental y Experimental del SODRE: las voces del documental y un espacio de encuentro para el cine latinoamericano y nacional. En: G. TORELLO (Ed.). Uruguay se filma. Prácticas documentales (1920-1990). Montevideo" Irrupciones Grupo Editor.
  9. ————— (2020). La conformación del campo cinematográfico en Uruguay en la década del 50. Tesis de Doctorado en Historia (en curso). La Plata: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata.
  10. BEDOYA, R. (1995). 100 años de cine en el Perú: una historia crítica. Lima: Universidad de Lima-Fondo de Desarrollo Editorial.
  11. BROITMAN, A. (2020). La cinefilia en la Argentina. Cineclubes, crítica y revistas de cine en las décadas de 1950 y 1960. Tesis inédita de doctorado. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
  12. CHANAN, M. (2004). Cuban Cinema. Minnesota: University of Minnesota Press.
  13. CORREA JR, F. D. (2010). A Cinemateca Brasileira. Das luzesaos anos de chumbo. San Pablo: Editora UNESP.
  14. ————— (2012). O Cinema como Instituição: A Federação Internacional de Arquivos de Filmes (1948-1960). Tesis inédita de doctorado. San Pablo: Facultade de Ciências e Letras de Assis, UNESP, Universidade Estadual Paulista.
  15. COSTA, J. y SCAVINO, C. (2009). Por amor al cine: Historia de Cine Universitario del Uruguay. Montevideo: Ricardo Romero Curbelo Editor.
  16. CRUZ MELO, I. DE F. (2016). Cinema é mais que filme»: Uma história das Jornadas de Cinema da Bahia (1972-1978). Salvador: Eduneb.
  17. DE BAECQUE, A. (Comp.) (2005). Teoría y práctica del cine. Avatares de una cinefilia. Barcelona: Paidós.
  18. DE VALCK, M. y HAGENER, M. (Eds.) (2005). Cinephilia Movies, Love and Memory. Ámsterdam: Amsterdam University Press.
  19. DIMITRIU, CH. (2007). La Cinemateca argentina - Entrevista con Guillermo Fernández Jurado. Journal of Film Preservation, (74-75), 15-34. Recuperado de https://www.fiafnet.org/images/tinyUpload/History/FIAF-History/Digitized-documents/OHP%20Itw%20published%20in%20JFPs%20and%20Website/Guillermo%20Fernandez%20Jurado%20interviewed%20by%20Christian%20Dimitriu%20-%20Published%20in%20JFP%2074-75%20Nov%202007.pdf.
  20. GAUTHIER, Ch. (1999). La passion du cinema. Cinéphiles, cíne-clubs et sallesspécialiseés. París: École Nationale des Chartres.
  21. GONZÁLEZ CASANOVA, M. (1961). Qué es un cine club? Ciudad de México: UNAM-Dirección General de Difusión Cultural, Sección de Actividades Cinematográficas.
  22. HAGENER, M. (2007). Moving Forward, Looking Back: The European Avant-garde and the Invention of Film Culture, 1919-1939. Ámsterdam: Amsterdam University Press.
  23. ————— (2014). The Emergence of Film Culture: Knowledge Production, Institution Building and the Fate of the Avant-Garde in Europe, 1919-1945. Nueva York-Oxford: Bergham.
  24. HINTZ, E. (1998). Algo para recordar. La verdadera historia del Cine Club del Uruguay. Montevideo: Ediciones de la Plaza.
  25. JULLIER, L. y LEVERATTO, J.-M. (2012). Cinéfilos y cinefilias. Buenos Aires: La Marca editora.
  26. KOZAK, D. (2013). La mirada cinéfila. La modernización de la crítica en la revista Tiempo de Cine. Mar del Plata: Ediciones Festival de Mar del Plata.
  27. MIDDENTS, J. (2009). Writing National Cinema. Film Journals and Film Culture in Peru. New Hampshire: Dartmouth College Press.
  28. MORETTIN, E. (1995). Cinema educativo: uma abordagem histórica. Comunicação & Educação, (4), 13-19.
  29. NAVITSKI, R. (2018). The Cine Club de Colombia and Postwar Cinephilia in Latin America: Forging Transnational Networks, Schooling Local Audiences. Historical Journal of Film, Radio and Television, 38 (4), 808-827.
  30. ORTEGA, M. L. (2013). Realismo, documental y educación ciudadana en España. Cahiers de Civilisation Espagnole Contemporaine, 11.
  31. PARANAGUÁ, P. A. (1998). Of Periodizations and Paradigms: The fifties in Comparative Perspective. Nuevo Texto Crítico, XI (21/22), 31-44.
  32. ROUD, R. (1983). A passion for films, Henri Langlois and the Cinematheque Francaise. Nueva York: Viking Press.
  33. SANJURJO, Á. (1994). Tiempo de imágenes. Montevideo: Arca.
  34. SCHROEDER RODRÍGUEZ, P. (2016). Latin American Cinema: A Comparativehistory. California: University of California Press.
  35. SEL, S. (2016). Modernización, información e ideología en el cine científico argentino (1898-1957). En: A. ALTED y S. SEL (Comps.). Cine científico y educativo en España, Argentina y Uruguay. Madrid: UNED-Editorial Universitaria Ramón Areces.
  36. SILVEIRA, G. (2019). Cultura y cinefilia: Historia del público de la Cinemateca Uruguaya. Montevideo: Cinemateca Uruguaya.
  37. SOUZA, C. R. de (2009). A cinemateca Brasilera e a preservacão de filmes no Brasil. Tesis inédita de doctorado. San Pablo: Departamento de Cinema, Televisão e Rádio, Escola de Comunicações e Artes, USP.
  38. SOUILLÉS-DEBATS, L. (2017). La Culture cinématographique du mouvement ciné-club. Une histoire de cinéphilies (1944-1999). París: Association Française de Recherche sur L’histoire du Cinéma.
  39. TEPPERMAN, CH. (2015). Amateur cinema. The rise of North American Moviemaking, 1923-1960. California: California University Press.