PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 7 No. 2 (2023): Artistas, trabajo y género en América Latina
Dossier

Women’s networks in mexican theater. Inquiry into theatrical creation, research and production. The cases of Tejiendo Redes. Mujeres escénicas, Medeas. Red de jóvenes investigadoras de la escena y colectivo de morras tramoyistas_mx

Faviola Llamas
Universidad de Buenos Aires

Published 2023-12-28

Keywords

  • redes,
  • colectiva,
  • teatro
  • networking,
  • collective,
  • theater
  • rede,
  • coletivo,
  • teatro

How to Cite

Llamas, F. (2023). Women’s networks in mexican theater. Inquiry into theatrical creation, research and production. The cases of Tejiendo Redes. Mujeres escénicas, Medeas. Red de jóvenes investigadoras de la escena y colectivo de morras tramoyistas_mx. ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 7(2), 97–116. https://doi.org/10.59999/el.v7i2.2185

Abstract

The article explores the work of three different collectives in Mexico, all of which are made up of women. These networks develop their work in different branches of theater creation: direction, dramaturgy, theatrical research and stage design. They also work in different latitudes of the country: in the north,
south and center, however, they have a national collaboration character and some of them are international. The background of these groups and the context that allowed them to be formed is described. In addition to understanding their form of network organization, their lines of work, their objectives
and how they generate economic resources. It also explores what unites these networks and what differentiates them. One of the objectives of this
article is to recognize and invite to theorize about the work of these collectives that create safe spaces for women in the theater and to answer the question of whether the so called fourth feminist wave has generated a change in theatrical structures and how it has transformed the form of production in the  urrent scene in Mexico, especially in the discourses that concern these collectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Cabezas, A. (2007). Redes de mujeres e integración ¿nuevos espacios latinoamericanos? En L. G. Arango y Y. Puyana (Comps.), Género, Mujeres y Saberes en América Latina: entre el movimiento social, la academia y el Estado (1.a ed., pp. 259-285). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias Humanas, Escuela de Estudios de Género.
  2. Colectivo de Morras Tramoyistas. (2023). Convocatoria [Cartel]. Facebook. https://www.facebook.com/photo?fbid=139234109096283&set=a.112781285074899 Fecha de acceso: septiembre 2023.
  3. Francis, A. (2019). Una colcha gigante. Revista de la Universidad de México, noviembre, 144-147. Recuperado de https://www.revistadelauniversidad.mx/articles/418587a3-859c-4ba3-a0b0-49dcd950dc37/una-colcha-gigante
  4. Giunta, A. (2018). Feminismo y arte latinoamericano: Historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
  5. Inmujeres México. (2007). Glosario de género. Ciudad de México: Instituto Nacional de las Mujeres. Recuperado de
  6. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100904.pdf
  7. Juárez Pérez, M. y Vázquez Arreola, J. (2022). Las mujeres en el arte y la cultura en México. Análisis y propuestas para el fortalecimiento de sus derechos. Centro de Estudios Legislativos para la igualdad de Género (CELIG) Medeas Investigadoras (s. f.). Estamos escribiendo nuestra historia. Recuperado de https://medeasinvestigadoras.com.mx/2022/01/07/estamos-escribiendo-nuestra-historia/ fecha de acceso: julio 2022.
  8. Medeas Investigadoras (s. f.). Mujeres Escribiendo Mujeres. Recuperado de https://medeasinvestigadoras.com.mx/2023/06/05/mujeres-escribiendo-mujeres-estamos-escribiendo-nuestra-historia/ Fecha de acceso:agosto 2023.
  9. Morras Tramoyistas (2023). ¿Por qué crear un mapa del colectivo de Morras Tramoyistas_MX? Recuperado de https://morrastramoyistas.com.mx/2023/04/21/por-que-crear-un-mapa-del-colectivo-de-morras-tramoyistas_mx/.
  10. Nochlin, L. (2007). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En K. Cordero Reiman e I. Sáenz (Comps.), Crítica Feminista en la teoría e historia del arte (pp. 17-43). Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.
  11. Secretaria de Cultura (2020, julio 30). Programa Sectorial Cultural México Derivado del Plan Nacional De Desarrollo 2020-2024. Diario Oficial de la Federación. Recuperado de https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596142&fecha=03/07/2020#gsc.tab=0.
  12. Observatorio Laboral. «Estadísticas de carreras profesionales por área» Artes. Ubicación https://www.observatoriolaboral.gob.mx/static/estudios-publicaciones/Artes.html Fecha de acceso septiembre 2023.
  13. Tejiendo Redes Mujeres Escénicas (s. f.). Nosotras. Recuperado de https://www.tejiendoredesmujeresescenicas.com/nosotras. Fecha de acceso: julio 2022.
  14. Tejiendo Redes Mujeres Escénicas (s. f.). Red Activa. Recuperado de https://www.tejiendoredesmujeresescenicas.com/red-activa. Fecha de acceso: agosto 2023.
  15. Tejiendo Redes Mujeres Escénicas (s. f.). Red de Lecturas Dramatizadas. Recuperado de https://www.tejiendoredesmujeresescenicas.com/red-de-lecturas-dramatizadas. Fecha de acceso: agosto 2023.
  16. Tejiendo Redes Mujeres Escénicas (s. f.). Tejido de Redes. Recuperado de https://www.tejiendoredesmujeresescenicas.com/tejido-de-redes. Fecha de acceso: agosto 2023.
  17. Universidad Nacional Autónoma de México (s. f.). Oferta académica» Literatura Dramática y Teatro. Recuperado de http://oferta.unam.mx/literatura-dramatica-y-teatro.html. Fecha de acceso septiembre de 2023.