PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 7 No. 2 (2023): Artistas, trabajo y género en América Latina
Dossier

Costume and set designers in the theatre of the City of Buenos Aires: the aggravation of labour precariousness in the postpandemic period

Maximiliano Ignacio de la Puente
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad de Buenos Aires; Universidad Nacional de las Artes (Conicet, UBA; UNA). Grupo de Estudios Interdisciplinarios sobre Trabajo y Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (EITyA, FFyL, UBA).

Published 2023-12-28

Keywords

  • teatro,
  • trabajo,
  • precarización
  • theatre,
  • labour,
  • precarisation
  • teatro,
  • trabalho,
  • precarização

How to Cite

de la Puente, M. I. (2023). Costume and set designers in the theatre of the City of Buenos Aires: the aggravation of labour precariousness in the postpandemic period. ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 7(2), 78–96. https://doi.org/10.59999/el.v7i2.2182

Abstract

Based on an analysis of the state of the art, current legislation, and interviews, I will investigate the working conditions of costume and set designers in the
city of Buenos Aires, who carry out their tasks in the theatrical circuits. We will reflect on the problematic construction of the identity of these agents as  workers. We will also take into account the gender perspective since it is important to make visible the place occupied by women and dissidents in the context of Buenos Aires theatre, as they constitute a notable numerical majority in a maledominated circuit. We will begin by considering the interactions
between the different agents in the theatre field. We will mention the main circuits of the theatrical field, focusing specifically on their modes of production and contracting. We will introduce the social actors we are studying: the costume and set designers. We will investigate their characteristics, problems, and specific demands. The central hypothesis is that after the pandemic years, the precariousness of labor that these social actors were already experiencing in the years before covid-19 deepened, and the problems of the Buenos Aires theatre field also worsened.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Del Mármol, M. y Díaz, J. (2022). Trabajo artístico y pandemia: estrategias de acción colectiva de actores y actrices de teatro en La Plata durante el 2020 y 2021. Trabajo y Sociedad, XXII(38). Recuperado de https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/#N%C3%BAmero%2038
  2. De la Puente, M. (2023). Los técnicos y los diseñadores escénicos en la Ciudad de Buenos Aires durante la pandemia: la agudización de la precarización laboral. Telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, (37), Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/12923
  3. González García, L. (2015). Constitución del sujeto como empresario de sí: modos de subjetivación en el neoliberalismo. Nómadas, 42. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75502015000100012
  4. Lorey, I. (2006). Gubernamentalidad y precarización de sí. Sobre la normalización de los productores y productoras culturales. Brumaria, Arte, Máquinas, Trabajo Inmaterial, (7), 1-18.
  5. Mauro, K. (2015). Trabajo asociativo y Actuación: las cooperativas teatrales y la gratuidad crónica del trabajo actoral. En Actas de las XI Jornadas de Sociología de la UBA. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
  6. Mauro, K. (2018a). Condiciones laborales en las artes y la cultura. Proyectos de Investigación Básica, Aplicados, de Transferencia e Innovación Tecnológica Programación Científica 2018. Buenos Aires: Secretaría de Ciencia y Técnica, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/11631
  7. Mauro, K. (2018b). Entre el mundo del arte y el mundo del trabajo. Herramientas conceptuales para comprender la dimensión laboral del trabajo artístico. Telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, (27), 114-143. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/5097
  8. Mauro, K. (2018c). Cooperativismo y condiciones laborales de los actores en el teatro porteño. Pilquen, 21(5), 38-48. Recuperado de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/Sociales/article/view/2178
  9. Mauro, K. (2018d). La precariedad laboral en los trabajadores del espectáculo en Buenos Aires. En D. Julián Vejar (Ed.), Precariedades del trabajo en América Latina. Santiago de Chile: RIL Editores-Ediciones de la UC de Temuco.
  10. Mauro, K. (2020a). Dossier Trabajo y Artes. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, (8), Recuperado de http://www.ceil-conicet.gov.ar/ojs/index.php/lat/article/view/739/586
  11. Mauro, K. (2020b). Dossier Condiciones Laborales en las Artes y la Cultura. Telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, (31), 109-185. Recuperado de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/8246
  12. Mauro, K. (2021a). Pandemia y trabajo artístico en Buenos Aires. En P. León Crespo, G. Montalvo, y M. F. Troya (2021), Cuidarnos: cara a cara, cuerpo a cuerpo. 6.to Encuentro Iberoamericano de Arte y Economía, 2020. Quito: FLACSO.
  13. Mauro, K. (2021b). Seminario de Gestión y Políticas Culturales (PST): Arte y trabajo. Condiciones laborales y condiciones de producción en las artes y la cultura. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
  14. Mauro, K. (2022). Trabajo y Artes del Espectáculo en la Ciudad de Buenos Aires. Precariedades y contradicciones que reveló la pandemia. Trabajo y Sociedad, XXII(38). Recuperado https://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/#N%C3%BAmero%2038
  15. Morales, G. y Vallejos, I. (2021). Precarización laboral en escenografía, vestuario e iluminación. En N. Tramontina … [et al.], 1.º Concurso Nacional de Investigación sobre Diseño Escénico INT/ADEA (pp. 161-173). Buenos Aires: Inteatro.
  16. ONU Mujeres (2015). El progreso de las mujeres en el mundo 2015-2016: transformar las economías para realizar los derechos. Recuperado de https://www.unwomen.org/es/digital-library/publications/2015/4/progress-of-the-worlds-women-2015.
  17. Perinelli, R. (2014). Teatro: de independiente a alternativo. Una síntesis del camino del teatro independiente argentino hacia la condición de alternativo y otras cuestiones. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, XV(50), 81-90.
  18. Sistema de Información Cultural de la Argentina (SInCA) (2022). Resultados Empleo Cultural 2021. Coyuntura Cultural: año 14, n.º 43. Empleo Privado Cultural y la generación del Ingreso Cultural. Resultados 2021. Recuperado de https://www.sinca.gob.ar/VerDocumento.aspx?IdCategoria=2