Public sphere and political subjectivities in The new man (2015) by Aldo Garay
Published 2019-12-11
How to Cite
Abstract
The article addresses the documentary El hombre nuevo by Aldo Garay, which proposed a critical stance towards hegemonic constructions of masculinity and femininity that characterizes patriarchal societies, questioning the idea of man as the only subject of social transformation, while proposing other ways to transition gender and political agency. These processes are conveyed through a complex portrait of Stephania Mirza Curbelo. Throughout the film, she confronts discrimination and systematic exclusion, related to poverty and homophobic and transphobic prejudices.
Downloads
References
ALABARCES, P. (2018). The Popular Culture Turn. En: Poblete, J. (Ed.). New Approaches to Latin American Studies: Culture and Power (pp. 50-64). Nueva York: Routledge.
CABRAL, M. (2006). La paradoja transgénero. Ciudadanía Sexual: Boletín Electrónico del Proyecto Sexualidades, Salud y Derechos Humanos en América Latina, 2 (18), 14-21.
El casamiento dirigido por Garay, Aldo. Guazú Media, 2011.
El hombre nuevo. Stephania Mirza Curbelo dirigido por Garay, Aldo. Cordon Films, 2015.
ERLL, A. (2011). Travelling Memory. parallax, 17 (4), 4-18.
FRASER, N. (2010). Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy. En: Gripstud, J. y otros (Eds). The Idea of the Public Sphere. A Reader (pp. 127-149). Plymouth: Lexington Books.
FOSTER, D. W. (2005). Apuntes sobre el cine queer en América Latina. Hispanic Journal, 26, (1/2), 233-242. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/44284792?seq=1#page_scan_tab_contents
GRAMSCI, A. (2017). ¿Qué es el hombre? Antología. Ciudad de México: Siglo Veintinuno Editores.
GUEVARA, E. (1987). La formación del hombre nuevo. El socialismo y el hombre nuevo (pp. 3-91). Ciudad de México: Siglo Veintiuno Editores.
HABERMAS, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Massachussetts: MIT Press.
HALBERSTAM, J. (2018). Trans*. A Quick and Quirky Account of Gender Variability. Carolina del Nortre: University of Carolina Press.
HALBERSTAM, J. (2005). Queer Temporalities and Postmodern Geographies. In a Queer Time and Place. Transgender Bodies, Subcultural Lives (pp. 1-21). Nueva York: New York University Press.
La diaria (2019, 1.º de mayo). Se presentó la reglamentación de la Ley Integral para Personas Trans. Recuperado de: https://ladiaria.com.uy/articulo/2019/5/se-presento-la-reglamentacion-de-la-ley-integral-para-personas-trans/.
LOZANO, E. (2017). Memorias de una revolución excluyente. Exilio y sexopolítica en El hombre nuevo de Aldo Garay. Cine Documental, (15), 28-46. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/78417
MARTINELLI, L. (2017). Migraciones sexuales y América Latina en documentales de Aldo Garay y Sebastián D’Ayala. Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, (15), 1-27. Recuperado de: http://asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1255
NEGT, O. y Kluge, A. (2010). Public Sphere and Experience. Towards and Analysis of Bourgeois and Proletarian Public Sphere. En: Gripstud, J. y otros (Eds.). The Idea of the Public Sphere. A Reader (pp. 121-126). Plymouth: Lexington Books.
REMEDI, G. (2004). The Production of Local Public Sphere: Community Radio Stations. En: Del Sarto, A. y otros (Eds.). The Latin American Cultural Studies Reader (pp. 513-534). Duke: Duke University Press.
REMEDI, G. (2004). Carnival Theater. Uruguay’s Popular Performers and National Culture. Minessota: University of Minnesota Press.
RODRÍGUEZ VILLAMIL, S. y Sapriza, G. (1984). Mujer, Estado y política en el Uruguay del siglo XX. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.
RUFFINELLI, J. (2015). Uruguay 2008: el año del documental político. El documental político en Argentina, Chile y Uruguay: de los años cincuenta a la década del dos mil (pp. 123-142). Santiago de Chile: LOM.
SEGATO, R. L. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid: Tinta Limón.
SEMPOL, D. (2016). La diversidad en debate. Movimiento LGTBQ uruguayo y algunas tensiones de su realineamiento del marco interpretativo. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 6 (2), 321-342.
SCHROEDER RODRÍGUEZ, P. A. (2016). A Comparative History. Latin American Cinema. California: University of California Press.
STONE, S. (2015). El imperio contraataca. Un manifiesto postransexual. Políticas trans: una antología de textos desde los estudios trans norteamericanos (pp. 31-66). Barcelona-Madrid: Egales Editorial.
TRAVERSO, A. y otros (Eds.) (2015). El documental político en el Cono Sur. El documental político en Argentina, Chile y Uruguay: de los años cincuenta a la década del dos mil (pp. 17-24). Santiago de Chile: LOM.
TORELLO, G. (Ed.) (2018). Uruguay se filma. Prácticas documentales (1920-1990). Montevideo: Irrupciones Grupo Editor.
Yo, la más tremendo dirigido por Garay, Aldo. Alunisono, 1993, <https://www.youtube.com/watch?v=WD_WoYFQ1Pk > accedido el 14 de marzo de 2019.