Published 2019-12-11
How to Cite
Abstract
This article proposes to demonstrate that the theater of the tablado, which is represented year after year in the Uruguayan carnival, finds similarities with the staging of the circo criollo of the late nineteenth century. We checked the continuity of an outstanding character born in the circo criollo on the 1933 stage in Montevideo: Cocoliche. This character had its evolution in the cult theater of the River Plate but here we also demonstrate its presence in the carnival theater, along with folkloric elements included in the circus representation. This finding reveals a relationship between these popular scenarios which may be extended to other features in future research.
Downloads
References
ALFARO, M. y DI CANDIA, A. (2013). Carnaval y otras fiestas. Colección Nuestro Tiempo. Montevideo: Comisión del Bicentenario.
CASTAGNINO, R. (1953). El circo criollo. Datos y documentos para una historia. 1757-1924. Buenos Aires: Lajouane.
CASTAGNINO, R. (1974). Lo gauchesco en el teatro argentino, antes y después de Martín Fierro. Revista Iberoamericana, XL (87-88). Recuperado de http://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/2905.
CENTRO TRADICIONAL LOS DEL VIEJO ZOILO (1933). Los del viejo Zoilo. Montevideo: s/e.
CONDE, O. (2011). Lunfardo. Un estudio sobre el habla popular de los argentinos. Buenos Aires: Taurus.
DIVERSO, G. y FILGUEIRAS, E. (Comps.) (1992). Carnaval. Genios y figuras. Montevideo: Monte Sexto.
GRENE, L. (2005). Los gauchos de carnaval. Recuperado de http://www.lr21.com.uy/comunidad/168216-los-gauchos-del-carnaval
KLEIN, T. (1994). El actor en el Rio de la Plata. De Casacuberta a los Podestá. Buenos Aires: Asociación Argentina de Actores, Buenos Aires.
MOGLIANI, L. (2015). Nativismo y costumbrismo en el teatro argentino. Buenos Aires: s/e.
PERCOVICH, A. (1992). El carnaval del Uruguay: Los protagonistas del cambio en Montevideo, En: DIVERSO, G. y FILGUEIRAS, E. (Comps.). Carnaval. Genios y figuras. Montevideo: Monte Sexto.
RAMA, Á. (1972). Los gauchipolíticos rioplatenses. Buenos Aires: Calicanto.
REMEDI, G. (1996). Murgas: el teatro de los tablados. Interpretación y crítica de la cultura nacional. Montevideo: Ediciones Trilce.
SEIBEL, B. (1998). El cantar del payador. Buenos Aires: Ediciones del Sol.
SEIBEL, B. (2005). Historia del circo. Buenos Aires: Ediciones del Sol.
TRIGO, A. (1992). El teatro gauchesco primitivo y los límites de la gauchesca. Latin American Theater Review. Recuperado de https://journals.ku.edu/latr/article/view/944