PHILOSOPHY; HISTORY; POLITICS; CULTURAL STUDIES; LATIN AMERICA
Vol. 8 No. 1 (2014): Immigration, States, Companies, Science and Technology. European immigration, crafts and industry, in the 19th century .
Dossier

The difficult relationship between entrepreneurs and technical education in Uruguay, an analyst who insists

Cristina Heuguerot
Department of Studies in Teaching (DEED) of the Institute of Education of the Faculty of Humanities and Educational Sciences (FHCE) of UdelaR

Published 2019-04-12

How to Cite

Heuguerot, C. (2019). The difficult relationship between entrepreneurs and technical education in Uruguay, an analyst who insists. ENCUENTROS LATINOAMERICANOS (Segunda Época) ENCLAT ISSN 1688-437X, 8(1), 151–180. https://doi.org/10.59999/8.1.174

Abstract

The paper is part of an Institutional psychosociology that considers institutions as a field of complex problems, analyzable from interdisciplinarity, critical and hermeneutical approaches, in which the history of the property is key to understanding it. A diachronic analysis of the CETP-UTU, an educational agency of the Uruguayan State over 130 years makes. This case is studied in different periods the relationship with employers analyzer (Baremblitt) that along this institutional life appears repeatedly as a problem. The duration of the conflict to date which enables reflection and discussion on possibilities and obstacles for enhancing national development is shown.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arocena, R., Sutz, J. (2003). Subdesarrollo e innovación. Navegando contra el viento. Madrid: Cambridge University Press.
Baremblitt, G. (2005). Compendio de análisis institucional. Buenos Aires: Asociación Madres de Plaza de Mayo.
Barrán, J. P. (1996). Historia de la Sensibilidad en el Uruguay. 2 T. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.
Bauman, Z. (2007). Modernidad Líquida. (1ª ed.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Berger, P., Luckmann, T (1995). Modernidad, pluralismo y crisis de sentido. La orientación del hombre moderno. Buenos Aires: Paidós.
Berreta, A. (1996) El Imperio de la Voluntad. Una aproximación al rol de la inmigración europea y el espíritu de empresa en el Uruguay de la temprana industrialización 1875-1930. Montevideo: Fin de Siglo
Butelman, I. (Compilador) (1998). Pensando las Instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación. Buenos Aires: Paidós.
Canessa, M. (2000). El Bien Nacer. Limpieza de oficios y limpieza de sangre: raíces ibéricas de un mal latinoamericano. Del siglo XIII al Ultimo tercio del siglo XIX. Montevideo: Taurus.
Castoriadis, C. (1983). La Institución imaginaria de la Sociedad. Marxismo y Teoría revolucionaria. 2.T. Barcelona: Tusquets.
Cortazzo, I. y Moise, C. (Compilador) (2000). Estado, Salud y Desocupación. De la vulnerabilidad a la exclusión. Buenos Aires: Paidós.
Corvalán de Mezzano, A. (1998). Recuerdos personales-memorias institucionales: hacia una metodología de indagación histórico-institucional. En: I. Butelman (Compilador) Pensando las Instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación. Buenos Aires: Paidós.
De Gaulejac, V. (2005). La société malade de la gestion. Idéologie gestionnaire, pouvoir managérial et harcèlement social. Paris: Éditions du Seuil.
De los Santos, J. (Inédito) Historia curricular de la Educación media Superior, Apartado Seleccionado “Modalidad Educación Técnica”. En: BARCOS, R. & LAMAS, C. La educación Media Superior uruguayo en el Siglo XX. Una mirada a la Educación Media Superior en América Latina y Europa (pp.45-95).
Enriquez, E. (2002). La Institución y las organizaciones en la educación y la formación. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
Enriquez, E (2011) El análisis clínico en Ciencias Humanas. En: Araújo, A. M.(Compilador) Sociología Clínica, una epistemología para la acción. Montevideo: Psicolibros.
Fernández, A. M. (Compilador) (1999). Instituciones Estalladas. Buenos Aires: Eudeba.
Fernández, L. M. (2001). Instituciones Educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Buenos Aires: Paidós.
Foucault, M. (1989). Vigilar y Castigar. Nacimiento de la prisión. (17ª. ed.). Buenos Aires: Siglo XXI.
Garay, L. (1998). La cuestión institucional de la educación y las escuelas. Conceptos y reflexiones. En: I. Butelman (Compilador) Pensando las Instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación. Buenos Aires: Paidós.
Goffman, E. (1979). Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.
González Rey, F. L. (2007). Investigación cualitativa y subjetividad. Los procesos de construcción de la Información. México: Mc Graw-Hill.
Heuguerot, C. (2001). El Origen de la Universidad del Trabajo del Uruguay. Una colmena sin zánganos. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental.
Heuguerot, C. (2004) La Inspección en la Institución. Revista Cambio, año VIII, Nº 16 pp. 24-29.
Heuguerot, C. (2008) La utopía Educativa de Pedro Figari en Uruguay, un enfoque psicosociológico, en Facultad de Psicología (Ed.), XV Jornadas de Investigación y Cuarto Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR, T. III (pp. 446-448). Buenos Aires, Argentina: UBA.
Heuguerot, C. (2009) El Olvido en las Instituciones: análisis de un caso, en Facultad de Psicología (Ed.), XVI Jornadas de Investigación y Quinto Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR, T. I (pp. 517-519). Buenos Aires, Argentina: UBA.
Heuguerot, C. (2009) Un talón de Aquiles para el porvenir uruguayo. Algunas reflexiones sobre la Educación Técnica y el desarrollo del país. en El futuro del país en debate, VIII Jornadas de Investigación de la Facultad de Ciencias Sociales, UDELAR [CD] Montevideo, Uruguay: FCS.
Kaës, R. Bleger, J. Enriquez, E. Fornari, F., Fustier, P. Rousillon y R. Vidal, J. (2002) La institución y las instituciones: Estudios psicoanalíticos. Buenos Aires: Paidós.
Lourau, R. (1975). El análisis institucional. Buenos Aires: Amorrortu.
Martínez, A., Villegas, E. (1968). Historia de la Universidad del Trabajo del Uruguay. Montevideo: Escuela de Artes Gráficas.
Middleton, D y Edwards. D. (Compilador) (1988) Memoria compartida. La naturaleza social del recuerdo y el olvido. Barcelona: Paidós.
Morin, E. (1996) El Método III. El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra.
Nahum, B. (1993) Manual de Historia del Uruguay. 2 T. Montevideo: EBO.
Olivieri, C. (1956). Rincones de la Historia. Montevideo: Prometeo.
Pichon Rivière, E. (1985). El proceso grupal. Del Psicoanálisis a la Psicología Social (I) (31ª. ed.). Buenos Aires: Nueva Visión.
Rebellato, J. (1998) La Globalización y su impacto educativo-cultural. El nuevo horizonte posible. Multiversidad Franciscana de América Latina, 8, 23-51.
Schettini, P., Sarmiento, J. (2000). Relación entre trabajo, ciudadanía y democracia. En: I. Cortazzo y C. Moise (Compilador) Estado, Salud y Desocupación. De la vulnerabilidad a la exclusión. Buenos Aires: Paidós.
Torres, P. (1989). Apuntes Históricos. Edificio sede central de la Universidad del Trabajo del Uruguay, (1890-1990). Montevideo: ANEP-CETP.

Archivos consultados

Archivo histórico del CETP-UTU (AUTU).
Archivo del Consejo: Libro de Actas del Consejo (LAC).
Archivo de administración documental (EXP Nº).
Archivo AFUTU (Boletín Nº).
Archivo General de la Nación (AGN).
Archivo de la Biblioteca del Palacio Legislativo (BPL).